Fantastels en meer

09-04-2013 14:07

Afgelopen zondag was het zover. De bekendmaking van Fantastels 2012. Om twee uur in de middag begon het en de zaal was goed gevuld.

Al vrij snel kwam mijn naam in beeld. Ik was met 'Doema' als 77e geëindigd en met 'Terug naar Weiteveen' als 76e. De teleurstelling was erg groot. Ik had echt gedacht dat ik hoger zou eindigen. Het grote wachten op het juryrapport begon toen. Toch wist ik de aandacht er bij te houden en na een tijdje werd het spannend. Wie was de winnaar van Fantastels 2012?

De top drie zag er als volgt uit:

 

1 Mike Jansen, met het verhaal "De koperen oase".

2 Iris Versluis met "Passie uit het verleden"

3 Jack Schlimazlnik met "De held van Hunzelo".

 

Toen de winnaar bekend was heb ik snel mijn juryrapport opgehaald en heb deze uitvoerig bekeken aan een tafeltje op het balkon van de Landvast.

Hier werd duidelijk waarom ik zo laag was geëindigd. Het zat hem vooral in de vele perspectief wisselingen en verhaaltechniek waardoor vooral Terug naar Weiteveen niet aansloeg.

Django Mathijsen begon zijn commentaar echter met: 'Je schrijft met veel enthousiasme en je proza is vlot leesbaar. Dit is goed.'

Alles wat in het rapport stond herkende ik achteraf wel. Zo was Doema te cliché. Het was een standaard fantasyverhaal over een groepje mensen en wezens, die opzoek gaan in een andere wereld, naar een object waar een grote macht vanuit gaat. Dit verhaal gaat dan ook op mijn harde schijf in het mapje verhalen afgekeurd. 'Terug naar Weiteveen ga ik misschien herschrijven en plaatsen op deze site.

Ik weet waar mijn fouten liggen en wat mijn zwakke punten zijn. Dit heeft mij doen besluiten dat ik doorga!

Zo heb ik weer een aantal ideeën voor korte verhalen, maar heb ook een oud verhaal uit de kast getrokken namelijk: Jade. Dit was de tweede roman die ik schreef. Ik ben nu, aan de hand van de tips uit het juryrapport, bezig deze roman nog krachtiger en beter te maken.

Wellicht, maar daar ben ik nog niet uit, zal ik de proloog en het eerste hoofdstuk van Jade op deze site plaatsen.

Het schrijven gaat dus door, want ik vind het het nog steeds een verademing om te doen. Werelden creëren, wezens te bedenken en verhalen te maken waarin personages tot leven komen. Ik blijf mijn best doen!